Máté Bruckner

Máté Bruckner – foto Sander Heezen

Máté begon te zingen als jongen in het koor van de Benedictijnse kerk Saint Ignatius van Loyola in Győr, Hongarije. Het koor – Collegium Musicum Jaurinense – werd geleid door professionele muzikanten zoals Áron Kelemen (Liszt Academy, Sacred Music) en Gábor Soós (Conservatorium van Amsterdam, Orgel), wiens toewijding Máté inspireerde om een ​​muzikale carrière na te streven.

In 2016 ging hij naar Den Haag om oude muziek te zingen zingen onder Rita Dams, Pascal Bertin, Peter Kooij en Robin Blaze. Hij heeft gewerkt met internationaal gerenommeerde muzikanten zoals fluitist Kate Clark, gitarist Mieneke van der Velden, blokfluitist Daniel Brüggen en luitenist Mike Fentross in het kader van schoolprojecten. Hij is ook betrokken geweest bij internationale projecten die Europese conservatoria verbinden, zoals het intensieve VoxEarlyMus-programma in Parma en Urbino (Italië) en het AEC-platform voor oude muziek en het Vox Multiplier-evenement in Boekarest (Roemenië). De uitvoeringen hiervan werden gecoacht en geleid door Isaac Alonso de Molina, toetsenist, muziektheoreticus en docent aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.

De afgelopen jaren is het interessegebied van Máté sterk aan het neigen naar middeleeuwse en renaissancemuziek. Hij is lid van het ensemble Cantores Sancti Gregorii (Jan Janovcik), een groep die vaak aanwezig is bij traditionele diensten in Nederland en ook steeds meer betrokken raakt bij jaarlijkse educatieve activiteiten in Spanje en Hongarije. Máté treedt daarnaast regelmatig op met Cappella Pratensis, o.a. in Nederland en België, maar ook in Italië, Frankrijk en Finland. Beide groepen spelen vanuit originele notatie en experimenteren graag met verschillende improvisatie- en compositietechnieken.

Máté onderhoudt nog steeds een band met zijn oude koor in Hongarije en het hieraan gelieerde koor in Augsburg – de Augsburger Domsingknaben. Recente hoogtepunten in deze samenwerking waren een gezamenlijk project met beide koren in Hongarije met muziek van de 18e-eeuwse Hongaarse componist Benedek Istvánffy, Bach’s Johannespassion en verschillende andere producties in Hongarije als onderdeel van de concertreeks van Collegium Musicum.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.