Discografie

JACOB OBRECHT | MISSA MARIA ZART
Cappella Pratensis | Stratton Bull
2023 | Challenge Classics | 0608917293326
lees het CD boekje

De Missa Maria zart van Jacob Obrecht wordt erkend als een van de meest ambitieuze artistieke creaties van zijn tijd – sommigen beweren dat het elke beschrijving tart. Zelfs naar Obrechts maatstaven is deze mis buitengewoon complex, inventief en krachtig, terwijl ze tegelijkertijd is gebaseerd op een zoete en eenvoudige volksmelodie. Het resultaat is een diep ontroerende luisterervaring.

De interpretatie van Cappella Pratensis is het resultaat van een langdurige studie van het werk, zowel in samenwerking met musicologen als via een reeks concerten in Europa en Noord-Amerika.

Beschikbaar in de webshop.


APOSTOLA APOSTOLORUM | THE DEN BOSCH CHOIRBOOKS VOL. 3
Nicolas Champion | Missa de Sancta Maria Magdalena
Cappella Pratensis | Stratton Bull
2022 | Challenge Classics | 0608917287929
lees het CD-boekje

Aan het begin van de Renaissance werd de Zuid-Nederlandse stad ’s-Hertogenbosch, met zijn overvloed aan kerken en kloosters, ook wel ‘Klein Rome’ genoemd. Centraal in dit religieuze tafereel stond de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap, opgericht in 1318. Deze devotionele organisatie, die onder haar leden de beroemde schilder Jheronimus Bosch telde, investeerde aanzienlijk in het rekruteren en in dienst nemen van de beste zangers en organisten, die een grote verscheidenheid aan polyfone muziek uitvoerde. Maar liefst negen koorboeken met dit repertoire worden nog bewaard door de broederschap.

De relatief zeldzame missen die andere heiligen dan de Maagd Maria vieren, werden meestal samengesteld als reactie op de bijzondere devotionele interesse van een persoon of een instelling. Er is goede reden om aan te nemen dat Nicolas Champion zijn Missa de Sancta Maria Magdalena speciaal componeerde voor Margaretha van Oostenrijk, wiens toewijding aan Maria Magdalena bekend is. Champion (ca. 1475-1533) werkte van 1501 tot 1524 voor de Habsburg-Bourgondische kapel; deze mis is waarschijnlijk tussen 1507 en 1515 geschreven.

“A fascinating exploration of performance practice and the role of improvisation in early music, but most important of all, the resulting recording is strikingly splendid.” – Gramophone Magazine- Editor’s Choice

“A musical proposal that stands out for its artistic quality and its musicological interest.” – Sonograma

“De helder en strak gezongen lijnen van Cappella Pratensis zijn betoverend” – De Volkskrant (4 sterren)

Beschikbaar in de webshop.


EZEKIEL’S EAGLE | THE DEN BOSCH CHOIRBOOKS VOL. 2
Jean Mouton | Missa Tua est potentia | motets
Cappella Pratensis | Stratton Bull
2021 | Challenge Classics | 0608917287820

Aan het begin van de Renaissance werd de Zuid-Nederlandse stad ’s-Hertogenbosch, met zijn overvloed aan kerken en kloosters, ook wel ‘Klein Rome’ genoemd. Centraal in dit religieuze tafereel stond de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap, opgericht in 1318. Deze devotionele organisatie, die onder haar leden de beroemde schilder Jheronimus Bosch telde, investeerde aanzienlijk in het rekruteren en in dienst nemen van de beste zangers en organisten, die een grote verscheidenheid aan polyfone muziek uitvoerde. Maar liefst negen koorboeken met dit repertoire worden nog bewaard door de broederschap.

Deze cd, de tweede in een verzamelserie van uiteindelijk vijf, belicht twee koorboeken uit de collectie: MS152 en 155. Centraal staat de Missa Tua est potentia van Jean Mouton, afgewisseld met gregoriaans en schitterende polyfone motetten, ook van Mouton. De muziek voert je mee naar een 16e-eeuwse zonnige lentedag in de kleurrijke Broederschapskapel in Sint-Janskathedraal in ’s-Hertogenbosch. Het is de zesde mei, de dag waarop het grote feest van Johannes voor de Latijnse poort wordt gevierd.

De Missa Tua est potentia is een pleidooi voor vrede en bescherming. Thema’s die nu nog net zo actueel zijn als vijfhonderd jaar geleden.

Beschikbaar in de webshop.


GAUDE VIRGO! | THE DEN BOSCH CHOIRBOOKS VOL. 1
Pierre de la Rue | Missa Cum jocunditate | motets
Cappella Pratensis | Stratton Bull
Wim Diepenhorst, organ
2021 | Challenge Classics | 0608917287721

Aan het begin van de Renaissance werd de Zuid-Nederlandse stad ’s-Hertogenbosch, met zijn overvloed aan kerken en kloosters, ook wel ‘Klein Rome’ genoemd. Centraal in dit religieuze tafereel stond de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap, opgericht in 1318. Deze devotionele organisatie, die onder haar leden de beroemde schilder Jheronimus Bosch telde, investeerde aanzienlijk in het rekruteren en in dienst nemen van de beste zangers en organisten, die een grote verscheidenheid aan polyfone muziek uitvoerde. Maar liefst negen koorboeken met dit repertoire worden nog bewaard door de broederschap.

Maria-devotie stond in de late middeleeuwen centraal in de activiteiten van de Broederschap van Onze Illustere Lieve Vrouwe. Elke woensdag kwamen de Broederschapsbroeders samen in hun weelderige kapel in de kerk van St. Johannes de Evangelist om een ​​votiefmis te vieren ter ere van de Heilige Maagd. Daar zouden ze hun mannen- en jongenskoor niet alleen de oude melodieën hebben horen zingen, maar ook de meest complexe nieuwe muziek van die tijd, polyfone missen en motetten van componisten met zowel internationale als lokale reputatie. De klanken van het orgel waren ook een integraal onderdeel van deze gelegenheden; de Broederschap had een organist in dienst en hield hun kapelorgel in goede staat.

Deze cd, de eerste in een verzamelserie van uiteindelijk vijf, belicht vooral koorboek MS154, met als centraal werk de Missa Cum jocunditate van Pierre de la Rue. Deze mis geeft een goede indruk van de enorme muzikale rijkdom die de broederschap ontwikkelde. Hier klinkt de vreugde en sereniteit van de wekelijkse liturgie van de Mariavotiefmis met de opeenvolging van gezangen die Maria prijzen en smeken. Het openingsgezang Salve sancta parens begroet haar als de celebrant de kapel binnenkomt, en met sierlijke polyfonie wordt de jubelende toon gezet voor het verdere vervolg van de ceremonie.

Dit is een heruitgave van de cd Missa Cum jocunditate (2016). Beschikbaar in de webshop.


antony-pitts-missa-unitatis

MISSA UNITATIS | ANTONY PITTS
Clemens non Papa | Mouton |  Verdi | Poulenc | Esenvalds | Muhly
Nederlands Kamerkoor | Cappella Pratensis | Nationaal Vrouwen Jeugdkoor
2017 | Challenge Classics | 0608917271126

De Missa Unitatis is de eerste nieuwe mis in bijna 500 jaar die in opdracht van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap (opgericht in ‘s-Hertogenbosch in 1318) is geschreven en in een unieke samenwerking tussen twee koren in première is gebracht: het Nederlands Kamerkoor en Cappella Pratensis.

De Missa Unitatis draait om het vinden – en streven naar – wederzijds begrip. De vijf secties van deze mis worden afgewisseld met afzonderlijke bijdragen van elk van beide ensembles, evenals het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor. Zo wordt de eenheid als onderliggende thema onderstreept en in deze opname op een unieke manier voelbaar gemaakt.

Beschikbaar in de webshop.


image.php-2MISSA CUM JOCUNDITATE | PIERRE DE LA RUE
Visions of Joy | The Chapel of Hieronymus Bosch
2016 | Challenge Records | 0608917271027

Muziek fascineerde duidelijk de grote Nederlandse kunstenaar Hieronymus Bosch (c.1450-1516): zijn schetsen en schilderijen zijn doorspekt met nauwkeurig geobserveerde afbeeldingen van muziekinstrumenten en de bespeling daarvan. Bosch, geboren in ‘s-Hertogenbosch in het hertogdom Brabant, was lid van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap. Elke woensdag kon Bosch met zijn medebroeders samenkomen in hun weelderige kapel in de kerk van Johannes de Evangelist om een ​​votiefmis te vieren ter ere van de Heilige Maagd.

Deze opname is bedoeld om een indruk te geven van de devotionele ‘soundscape’ die Bosch zijn hele leven als lid van deze muziekminnende Marian-broederschap heeft ervaren. In plaats van de angstaanjagende kakofonie die wordt opgeroepen door de visie van de kunstenaar op de hel, ontmoeten we hier de vreugde en sereniteit van de wekelijkse Maria-votiefmisliturgie.

We hebben gekozen voor de Missa Cum Jocunditate van Pierre de la Rue (c.1452-1518), die niet alleen de meest gerenommeerde componist van het Habsburg-Bourgondische hof was, maar ook een extern lid van de Broederschap van begin 1490 tot zijn dood in 1518. Het is zeer wel mogelijk dat La Rue in deze jaren Bosch heeft ontmoet.

Deze CD is in 2021 heruitgegeven onder de titel Gaude Virgo! | The Den Bosch Choirbooks, Vol. 1.


MISSA AVE MARIS STELLA | JOSQUIN DESPREZcd Missa Ave maris stella
2014 | Challenge Records | 0608917263220

De muziek van Josquin Desprez is, meer dan enige andere componist uit de Renaissance veelvuldig uitgevoerd, vastgelegd en bestudeerd. Hoewel zijn talrijke missen en motetten nu meer dan 500 jaar oud zijn, hebben ze een plek ingenomen in ons hedendaagse muzikale museum van meesterwerken. Door superlatief ambacht en sublieme schoonheid, overstijgt deze muziek zijn tijd en plaats en zijn oorspronkelijke functie als gewijde muziek.

De prachtige Missa Ave maris stella is een vroeg werk van de componist dat algemeen bejubeld wordt als één van de meesterwerken uit het Franco-Vlaamse polyfone repertoire. Desprez componeerde deze mis tijdens zijn jaren als koorzanger aan de Cappella Sistina in Rome (begin jaren 1490). De mis wordt gecompleteerd met Mariamotetten van Josquin alsook de Gregoriaanse gezangen die samen de liturgie van Maria Boodschap vormen.

Beschikbaar in de webshop.


cover_640_01OCKEGHEM | DE LA RUE REQUIEM
2012 | Challenge Records | 0608917254129

In dit album keert Cappella Pratensis terug naar de allereerste polyfone zettingen van de dodenmis uit de geschiedenis.

De Requiems van Johannes Ockeghem (ca. 1410-1497) en Pierre de la Rue (ca. 1452-1518) vormen een ideaal paar aangezien het de oudst overgeleverde polyfone versies van de dodenmis zijn die gecomponeerd zijn binnen de Lage Landen. Zowel De la Rue (ca. 1460-1518) als Ockeghem (ca. 1420-1497) hebben een Requiem gecomponeerd waarbij pure soberheid wordt gekoppeld aan elegantie en vindingrijkheid.

La Rue is duidelijk geïnspireerd geraakt door zijn oudere collega, hij volgt zijn sobere maar toch klankvolle stijl. Beide werken werden volop geprezen, waarbij Ockeghems werk omschreven wordt als “exquise et tres parfaicte” (exquise en volmaakt) en De la Rue’s als “die klangvollste Musik, die man hören konnte” (de meest klankvolle muziek die je kunt horen). Het toonaangevende Franse magazine Diapason gaf deze cd vijf sterren (hoogste waardering).

Beschikbaar in de webshop.


VIVAT LEO! Music for Medici Pope vivatleo1
2010 | Challenge Records

Voor deze cd-opname “Vivat Leo! Music for a Medici Pope” heeft Cappella Pratensis zijn krachten samengebundeld met de internationaal vermaarde dirigent en musicoloog Joshua Rifkin in een verkenning van de muzikale smaak van de beruchte paus Leo X, die regeerde van 1513 tot 1518. Het repertoire bestaat uit werken van de gevestigde grootmeesters uit die tijd zoals Josquin Desprez en Jean Mouton, maar toont tevens de waardering van paus Leo voor de nieuwe generatie componisten als Adrian Willaert en Costanzo Festa. Van het eerste werk, Gaude felix Florentie – geschreven voor de triomfantelijke entree van de paus in zijn geboortestad Florence – tot Josquins monumentale Miserere mei, Deus is het repertoire kleurrijk en dramatisch. Het programma tekent een levendig beeld van het Italiaanse muziekleven op het hoogtepunt van de renaissance. Rifkins langdurige relatie met dit repertoire garandeert een geanimeerd en weloverwogen uitvoering. Dit album werd bekroond met een Diapason d’Or.

Deze cd is niet meer verkrijgbaar.


MISSA DE SANCTO DONATIANOcp_cd1
Bruges 1487; Jacob Obrecht
2009

Met deze CD/DVD keren we terug naar de Sint Jacobskerk in Brugge anno 14 oktober 1487, toen daar een mis ter nagedachtenis aan bonthandelaar Donaes de Moor plaatsvond met speciaal voor de gelegenheid geschreven muziek van Jacob Obrecht.
De DVD bevat een gefilmde heropvoering van de mis plus een uitvoerige documentaire met professor Jennifer Bloxam van het Williams College (Massachusetts, USA) en Stratton Bull – artistiek leider van Cappella Pratensis -, gefilmd op locatie in Brugge. Meer Engelstalige informatie op www.obrechtmass.com. Deze cd/dvd werd bekroond met een Diapason d’Or Découverte.

Beschikbaar in de webshop.


STABAT MATER 2013CD Stabat Mater 2013
Josquin Desprez, Hawar Tawfiq, Giovanni Pergolesi (uitvoering o.a. door Cappella Pratensis)
2013

Concertregistratie van de Stabat Mater concerten in Oirschot in 2013 waarbij Cappella Pratensis Josquin Desprez’ meesterlijke versie van de bekende passietekst ten gehore bracht en tevens het muzikale hart vormde van de wereldpremière van Hawar Tawfiq’s sfeervolle nieuwe Stabat Mater compositie.

Binnenkort weer beschikbaar in de webshop.

 


Afbeelding cd Kaisei NariKAISEI NARI
Paul van Kemenade Quintet i.s.m. Cappella Pratensis
2012 | KEMO 011

Altsaxofonist Paul van Kemenade in duos en trios met Aki Takase en Han Bennink, Three horns and bass, Cappella Pratensis en anderen.
Featuring: Aki Takase, Han Bennink, renaissance ensemble Cappella Pratensis (Stratton Bull, Lior Leibovici, Pieter Stas, Olivier Berten), Three horns and a bass ( Angelo Verploegen, Louk Boudesteijn, Wiro Mahieu ), El Periquin, Serigne C.M.Gueye.

Koop deze CD via de website van Paul van Kemenade.

 


LA POLYPHONIE FLAMANDEAfbeelding cd-box La Polyphonie Flamande
Verzamelbox m.m.v. Cappella Pratensis
2011 | Ricercar

Box met 8 cd’s (en begeleidend boek) met een compilatie van muziek van Vlaamse polyfonisten uit de 15e en 16e eeuw: o.a. Ockeghem, Grenon, De Lantins, Dufay, Binchois, Brumel, De la Rue, Pipelare, Obrecht, Prioris, Desprez, Brumel.
Uitvoerders: Cappella Pratensis, Capilla Flamenca, Continens Paradisi, Diabolus In Musica, Discantus, Ensemble Musica Nova, Ensemble Organum, Oltremontano, Piffaro, Psallentes, Romanesque, Vox Luminis.

Koop deze cd via het Ricercar-label.

 

 


CLOSE ENOUGHreplicdboek2 close enough.mac
Paul van Kemenade Quintet i.s.m. Cappella Pratensis
2010 | KEMO 09

Op de cd CLOSE ENOUGH speelt altoist Paul Van Kemenade in verschillende settings met Cappella Pratensis de compositie FANTASY COLOURS.
Koop deze cd via de website www.paulvankemenade.com

 

 

 

 


BOSCH REQUIEM 2010Afbeelding cd-dvd Bosch Requiem 2010
Concertregistratie Bosch Requiem 2010
Dit boekje + DVD bevat de gehele registratie van Bosch Requiem 2010. Cappella Pratensis, onder leiding van dirigent Bo Holten zingt requiem ‘Missa pro fidelibus defunctis’ van Pierre de la Rue en het monumentale motet ‘Misere mei, Deus’ van Josquin Desprez (ca. 1450 – 1521). Het Matangi Quartet voert het strijkkwartet ‘…miserere…’ van Louis Andriessen uit.
Op de DVD is ook oud-plebaan van de Sint-Jan en kunsthistoricus Antoine Bodar te zien. Hij draagt zijn, speciaal voor Bosch Requiem 2010, geschreven essay ‘Hekeling toen en nu’ voor.

Deze DVD is niet meer beschikbaar.

Reacties zijn gesloten.