Cappella Pratensis
The Renaissance of Polyphony

SUPERIUS 


Stratton Bull (foto Sander Heezen)
Nadat hij afgestudeerd was voor zijn studies Taal en Literatuur ging Stratton Bull Zang studeren aan het Conservatorium in zijn geboortestad Toronto en later aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij trad op met toonaangevende ensembles in Europa en Noord-Amerika, ondermeer Tafelmusik Toronto, Hesperion XX, Cappella Pratensis, Cantus Cölln en Capilla Flamenca en zingt sinds 1988 bij Cappella Pratensis, kort nadat dit ensemble werd opgericht.Sinds 2004 is Stratton artistiek leider van Cappella Pratensis. Zijn interesse gaat in het bijzonder uit naar de vertolking van 15e en 16e eeuwse polyfonie uit de oude notatie. Hij geeft regelmatig workshops en masterclasses over dit onderwerp. Door zijn werk bij de Alamire Foundation (Internationaal Centrum voor de Studie van de Muziek van de Lage Landen, Universiteit van Leuven), werkt hij met verschillende musicologen nauw samen aan projecten die gerelateerd zijn aan de muziek die Cappella Pratensis zingt, waaronder de digitalisering van laat-middeleeuwse koorboeken.ze tekst past u aan door erop te klikken.


Tim Braithwaite (foto Sander Heezen)
Tim begon zijn muzikale carrière als koorzanger in de koorbanken van de Engelse koortraditie voordat hij in 2011 een beurs won bij het gerenommeerde kapelkoor van Royal Holloway, University of London.
In 2020 behaalde Tim de master Theorie Oude Muziek aan Het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Momenteel  bouwt hij aan een bloeiende internationale carrière als contratenor en bariton, waarbij hij naast Cappella Pratensis ook samenwerkt met groepen als Amsterdam Baroque en De Nederlandse Bachvereniging (2022).
Naast zijn activiteiten als vocalist geeft Tim regelmatig lessen over zanggeschiedenis aan het Utrechts Conservatorium en Het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en wordt hij regelmatig uitgenodigd om workshops te geven over uiteenlopende onderwerpen rond de historische interactie tussen performance en theorie.
In 2020 richtte Tim het online initiatief Cacophony! op, met als doel historische vocale praktijken te bespreken. Dit terwijl we de traditionele verhalen over de geschiedenis van de westerse vocale esthetiek blijven uitdagen en onze auditieve verbeelding van het muzikale verleden opnieuw vormgeven. 



Andrew Hallock (foto Sander Heezen)
Contratenor Andrew Hallock begon zijn muzikale leven als componist. Hij studeerde af in 2001 als Bachelor in compositie aan de Universiteit van Texas. Geboren in Austin, Texas, zong hij aanvankelijk als bas in een aantal lokale koren voordat hij erachter kwam dat zijn volwassen stem veel hoger was. Daarna studeerde hij zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, dankzij de leraren Lenie van den heuvel, Rita Dams, Michael Chance, Peter Kooij en Jill Feldman. Hij studeerde af in 2009 en werkt sindsdien als freelance zanger. In 2011 maakte hij zijn solodebuut in het Amsterdamse Concertgebouw met Bachs Matthäus Passion. Als solist treedt hij  regelmatig op in de passies van JS Bach en de cantates gedurende het hele jaar. Hij trad op in het Festival d’Aix-en-Provence, de Salzburger Festspiele, het festival d’Ambronay, het Early Music Festival in Utrecht en het Flanders Festival. Sinds 2010 is Andrew een vaste waarde binnen Cappella Pratensis, heeft hij talloze concerttrips gemaakt in de VS, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Italië, Zwitserland en natuurlijk ook België en Nederland. Hij trad op met Il Gardellino (B), English Voices (UK), het scroll ensemble (NL), het Bach Koor van Nederland (NL), musiche varie (DE), Vox Luminis (B), en is enthousiast om dit jaar eerder repertoire te verkennen met Sollazzo ensemble (CH) en ensemble Diskantores (NL). Naast zijn zangcarrière is Andrew ook betrokken bij de wereld van cornetti, een oud type blaasinstrument. Hij bespeelt deze en bouwt ze ook eigenhandig, en woont conferenties bij, en tentoonstellingen, lezingen, markten en cursussen die daarop betrekking hebben. Naast bespeler is hij ook docent. Hij studeerde daarvoor bij Marleen Leicher (BE) en leerde het bouwen van cornetti van instrumenten bij Paul Beekhuizen (NL). Zijn instrumenten zijn bespeeld op diverse podia en uitvoeringen zijn op verschillende opnames verschenen. In zijn vrije tijd besteedt Andrew veel tijd in de keuken, en improviseert hij om goede maaltijden op tafel te zetten. Hij is betrokken bij traditionele houtbewerkingstechnieken, geluids-en videobewerking, kombucha brouwen, fietsen en schaken.