Megastructures

Er werd ooit gezegd dat “writing about art is like dancing about architecture” – een uiting van de futiliteit van woorden om het kunstwerk te vatten. En toch is “dancing about architecture” misschien een zeer treffende manier om de grote muzikale kunstwerken van de meesterpolyfonisten van de 15de en 16de e eeuwen te omschrijven. In dit programma presenteert Cappella Pratensis composities die letterlijk “gecomponeerde ruimte” zijn. Dit zijn monumentale werken die perfect samengaan met de monumentale gebouwen waarvoor ze waren gemaakt: massief en toch vederlicht.

Cappella Pratensis zet hier haar tanden in meesterwerken van de hand van twee klinkende componisten uit de late middeleeuwen: Guillaume Dufay en Josquin Desprez. Het biedt de luisteraar een schitterend muzikaal beeld van de weelde van beiden. Dufay’s werken gaan van subtiele loftuitingen, zoals zijn Christe redemptor omnium, tot de verbazingwekkende architectuur van zijn Nuper rosarum. Josquin wordt vertegenwoordigd door monumentale motetten zoals zijn Salve Regina en Illibata – werken die zijn reputatie als de ‘Michelangelo onder de componisten’ volledig waarmaakt.